Nous estils d’avaluació per a millorar l’aprenentatge de l’alumne

Compartir

recorte_fotoArrenca  un nou curs i amb aquest el conjunt de projectes i activitats de la Xarxa d’Innovació Educativa. Esperem que hagueu gaudit i desconnectat molt de les vacances per començar amb forces renovades el curs escolar. Com ja sabeu, la XIE ha endegat en els darrer anys un munt d’iniciatives per ajudar i donar noves eines de treball als centres educatius, a les famílies i a les empreses. El curs 2016-17 es continuaran desenvolupant els projectes que hem vingut fent fins ara, així com algunes novetats que us donarem a conèixer d’aquí a unes setmanes.

En aquest primer post del curs, us volen convidar a repensar el model d’avaluació, un tema que està molt present en el debat actual de l’educació. En aquest sentit us convidem a participar en el seminari obert que porta per títol Desafiar l’avaluació: rúbriques, insígnies, portfolis i més!, que organitzarà la Fundació Jaume Bofill dins el projecte Educació Demà, i que tindrà lloc el proper dimarts 27 de setembre. De la mà de Coral Regí, directora de l’escola Virolai de Barcelona i membre del comitè científic d’Educació Demà, es donaran a conèixer aquests nous enfocaments avaluatius, i s’explicaran experiències pràctiques i capdavanteres que ja s’estan desenvolupant a Catalunya.

Aquest seminari obert pretén aportar reflexions, debats i iniciatives sobre com l’avaluació no és només una fase del procés d’aprenentatge, sinó que ha de ser un motor de l’aprenentatge en sí mateix.

La qüestió central és com fer compatible la qualificació final que exigeix l’administració amb altres processos d’avaluació alternatius que posen molt més èmfasi en l’aprenentatge de l’alumne. Saber donar aquest salt entre tots dos estils és fonamental per tal que el sistema educatiu funcioni bé o,en qualsevol cas, millor.

Els alumnes donen una validació desmesurada a la qualificació, perquè el sistema li dona. Però hi ha diferents habilitats, i fins i tot intel·ligències, que no són avaluades per aquest tipus de tests o exàmens, que principalment es centren en el resultat i no en el procés, de tal manera que no cobreixen adequadament el domini avaluat. Aquesta  estandardització no reflecteix el procés d’aprenentatge autònom que cada alumne té.

L’avaluació, doncs, hauria d’anar orientada molt més cap a l’aprenentatge per superar així la relació existent entre qualificació i avaluació. El pes de la pedagogia tradicional és encara molt gran, i avaluar és molt diferent a qualificar. Avaluem per a les administracions o pels nostres alumnes? Passar de la cultura de l’examen (repetició memorística per a fer mitjanes i sumar notes) a la cultura de l’avaluació orientada a l’aprenentatge (continuada, amb participació dels alumnes, autoavaluacions, avaluacions compartides, coavaluacions, avaluació dialogada…. amb eines i plataformes de diferents tipus) és un punt central per tal de millorar l’autonomia dels nostres alumnes i desenvolupar molt més l’aprenentatge i l’esperit crític.

Per compartir aquestes reflexions, us fem arribar alguns recursos que considerem poden ser útils i interessants per repensar una nova metodologia de l’avaluació.

 

Inscripció al seminari obert

Desafiar l’avaluació: rúbriques, insígnies, portfolis i més!

http://www.fbofill.cat/agenda/desafiar-lavaluacio-que-pot-ser-i-ha-de-ser-diferent-en-lavaluacio-dema

 

Recursos

Avaluar per aprender, ambo Neas Sanmartí

 

Tendències de canvi en educació: l’avaluació, amb Coral Regí

 

Nuevos modelos de evaluación, amb Víctor Manuel López Pastor

 

Entrevista a Coral Regí- @coralregí: “L’avaluació ha de servir per demostrar que l’alumne ha après a fer coses, ha de ser competencial”

http://www.fbofill.cat/sites/default/files/Entrevista%20Coral%20Regi%CC%81_020916.pdf

 

,

No hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada