Retrospectiva projectes de la XIE curs 2015-16

Compartir

Des de la Xarxa d’Innovació Educativa de Viladecans volem acomiadar el curs escolar amb una retrospectiva de tots els projectes que s’han dut a terme durant el curs escolar 2015-16. En el tercer any de funcionament, la XIE s’ha consolidat com una eina educativa ciutadana de gran valor, amb permanent relació amb les diferents àrees municipals, teixit empresarial, entitats, escoles i instituts i famílies. Ara mateix, no hi ha cap del 21 centres educatius que no estigui participant en algun projecte de la XIE, de la mateixa manera que el volum d’ampa arriba a 11 i ja són més de 50 empreses les que participen en algun projecte. Podem assegurar, que el proper curs tots els projectes tindran continuïtat i s’incorporaran algunes iniciatives noves que esperem agradin a la comunitat educativa de  Viladecans.

 

BLOC 1. INNOVACIÓ A LES AULES

Pla TAC.- Conveni signat entre l’Ajuntament de Viladecans i el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya per un període de 5 anys per tal d’impulsar la integració de les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC) en els processos educatius. Pretén promoure l’ús de noves metodologies educatives que es recolzin en l’ús de dispositius tecnològics per adaptar el fet educatiu a les noves necessitats que planteja la societat. Inclou formació al professorat, assessorament pedagògic, suport tècnic continuat, instal·lació wifi i un pack de tauletes. De cara al proper curs s’inclou la també la possibilitat d’adquirir altres eines a més de les tauletes: chromebooks i Ninus Box.

Escoles participants: Can Palmer, Doctor Trueta, Montserratina i el Col·legi Sagrada Família. El proper curs s’incorporen: Amat Targa, Marta Mata, Miquel Martí i Pol, i una altre centre pendent de confirmació.

Tauletes a l’aula.- L’any 2014, l’Ajuntament de Viladecans, a través de la Xarxa d’Innovació Educativa, va deixar en préstec un lot de 34 tauletes digitals a la l’Escola Montserratina (acompanyada d’una formació al professorat i d’una instal·lació wifi a l’escola), perquè pogués experimentar la seva utilització a les aules. Dos cursos més tard, ja són tres les escoles que ha pogut participar al projecte (Amat Targa i Marta Mata). El proper curs s’incorporarà l’escola Mediterrània.

Escoles participants: Montserratina, Amat Targa,  Marta Mata i per al curs curs 2015-16 l’escola Mediterrània.

Imaile.-  Aquest projecte  identifica un repte comú entre les ciutats i regions que conformen el seu consorci (Finlàndia, Suècia, Alemanya i Viladecans): l’increment de la demanda d’aprenentatge personalitzat a l’educació obligatòria ha endegat el repte europeu d’un innovador procés de contractació comercial per desenvolupar una nova plataforma software d’Entorns Personals d’Aprenentatge per ajudar els alumnes a adquirir les competències educatives necessàries en les assignatures de Ciències, Matemàtiques i Tecnologia (assignatures STEM). L’objectiu d’aquest innovador projecte és desenvolupar solucions educatives basades en TIC que donin suport als Entorns Personals d’Aprenentatge.

Instituts participants: Miramar, Torre Roja i Col·legi Sagrada Família.

Ninus Box.- Plataforma interactiva que projecta sobre el terra continguts educatius dissenyats per a nens i nenes de segon cicle d’educació infantil (P3, P4 i P5). Prova pilot.

Escoles participants: Enxaneta, Miquel Martí i Pol i Pau Casals.

 

BLOC 2. FOMENT DE LA PROGRAMACIÓ I ROBÒTICA EDUCATIVES

Al llarg del darrer any, la Xarxa d’Innovació Educativa ha endegat diferents projectes al voltant de la programació i robòtica educatives per tal d’incorporar aquestes eines com a una competència a treballar als centres educatius de Viladecans. A més del seus beneficis pedagògics (aprendre a aprendre, creativitat, capacitat d’atenció, pensar problemes complexos i resoldre’ls, articular i analitzar el coneixement, etc.), és un fet que cal preparar els nostres fills i filles per a un futur on l’economia i els llocs de treball aniran lligats en gran mesura a la informàtica i a les TIC.

Extraescolars de programació i robòtica.- Escoles participants: Montserratina, Miquel Martí i Pol, Marta Mata i Doctor Trueta i Institut Josep Mestres i Busquets.

Formació del professorat en programació i robòtica.- Escoles participants: Àngela Roca, Can Palmer, Doctor Trueta, Goar, l’institut Josep Mestres i Busquets i l’institut Viladecans.

L’Hora del codi.- Taller de cap de setmana obert a alumnes de la ciutat per difondre aquest moviment global entorn a la programació i els seus beneficis educatius. Viladecans va ser un de les ciutats pioneres de l’Estat en organitzar la setmana del codi, un moviment amb poc més de 2 anys de vida.

Casals d’Estiu.- Els casals van destinats  a nens i nenes d’entre 9 i 16 anys interessats en la programació i la robòtica educativa. Tenen una durada de 3 setmanes (del 27 de juny al 15 de juliol) en horari de matins, de 9.30 a 14.00 hores.

 

BLOC 3. FORMACIÓ PER A FAMÍLIES I AMPA

Ampa 2.0.- L’objectiu d’aquest projecte és treballar amb les AMPA’s, donant assessorament i fent formació tecnològica en general i les xarxes socials en particular, per a millorar la seva feina, principalment la comunicació envers els seus associats i els pares i mares de les escoles. Es proposa la formació en tres línies d’acció: 1) Xarxes socials: facebook, twitter, mailchimp; 2) WordPress per a implementar un blog o pàgina web; 3) Drive i eines de Google per a treballar al núvol i de manera col·laborativa en la organització i gestió de l’AMPA.

Ampa participants:  Mediterrània, Amat Targa, Doctor Trueta, Montserratina, Pau Casals, Goar, Sant Gabriel, Teide i la FAPA (Federació Pares i Mares).

Taller W!apps.-  És un espai on les famílies amb infants d’entre 3 i 7 anys tenen l’oportunitat de conèixer i compartir les aplicacions educatives amb els seu fill o filla, que han estat  creades per a dispositius mòbils per ajudar-los en el seu desenvolupament i aprenentatge.

Escoles participants: Àngela Roca, Amat Targa i Marta Mata.

 

BLOC 4. EDUCACIÓ EMOCIONAL

Educació emocional i benestar a Viladecans.- El projecte Educació emocional i benestar a Viladecans compta amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, que pretén fer extensiva aquesta proposta a la resta de municipis de la Província en cas d’èxit. Per formalitzar aquesta col·laboració s’ha signat un conveni per implantar el projecte al llarg de tres anys, que també està signat per la Universitat de Barcelona, que dóna l’assessorament tècnic i la formació a través del Grup GROP (Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica) de la UB liderat pel professor Rafael Bisquerra. Es pretén dissenyar la implantació de l’educació emocional a les escoles de Viladecans amb l’objectiu final de institucionalitzar l’educació emocional a Viladecans. Això es vol posar de manifest amb la seva inclusió en el PEC (Projecte Educatiu de Centre) i en el PCC (Projecte Curricular de Centre).

Escoles participants: Amat Targa, Goar,Mediterrània, Teide, i l’Institut Viladecans.

 

BLOC 5. FOMENT DE L’ESPERIT CIENTÍFIC

La catifa de Sierpinksi.- La XIE ha donat suport a aquest projecte és una proposta  d’activitat escolar col·laborativa  d’àmbit internacional que sorgeix de la Universitat d’Almeria. És tracta d’una activitat col·lectiva i solidària entre infants i joves d’arreu del món amb què es pretén construir un fractal geomètric gegant amb adhesius de colors. La Catifa es construeix a partir d’aportacions de centres educatius que s’inscriuen per participar en el projecte i que confeccionen una part: a la nostra zona educativa, el Col·legi Sant Gabriel de Viladecans  actua com a centre coordinador de tota Catalunya, on participen un total de 64 centres.

Escoles participants: Col·legi Sant Gabriel (organitzador), Doctor Trueta, Miquel Martí  i Pol, Àngela Roca, Mediterrània, Montserratina, Pau Casals, Marta Mata, Amat Targa, Institut Josep Mestres i Busquets.

 ‘Ciencia en Acción’ i ‘Setmana de la ciència’.- La XVI edició de Ciencia en Acción va tenir  lloc del 16 al 17 d’octubre a Can Calderon i al Cúbic Viladecans. Més de 300 estudiants, professors i divulgadors presentaran uns 90 projectes amb activitats i treballs de divulgació de vuit països (Espanya, Portugal, Argentina, Mèxic, Perú), demostracions científiques executades per professors i alumnes de primària, secundària i universitat, al públic assistent. Per altra banda, la XIE va tornar a posar la ciència, la recerca i la tecnologia a l’abast de tots els ciutadans, donat que del 13 al 22 de novembre es va celebrar a tot Catalunya la Setmana de la Ciència, que arriba ja a la seva vintena edició està dedicada a la llum.

Entitats participants: Centre de Recursos per a Joves Can Xic, Ateneu d’Entitats Pablo Picasso, Casal de Barri Montserratina i Biblioteca de Viladecans.

 

BLOC 6. COL·LABORANT AMB LES EMPRESES

Jornada d’Orientació Professional per a l’alumnat de Batxillerat.- Amb la intenció que l’alumnat de 2n curs de batxillerat pogués disposar d’informació de primera mà sobre els estudis universitaris que volen cursar i les seves sortides professionals, es va organitzar la Jornada d’Orientació professional ‘Construeix el teu futur’, on van participar professors, exalumnes i empreses de la ciutat. Es van constituir sis taules rodones dividides en diferents àmbits d’estudis: Ciència i tecnologia, Ciències de la salut, Ciències socials, Economia i administració d’empreses, Humanitats i Artístic

Instituts participants:  Josep Mestres i Busquets, Miramar, Sales, Torre Roja, Sant Gabriel i Goar.

Cotutorització de Treballs de Recerca.- La cotutorització dels treballs de recerca de Batxillerat i dels projectes de cicles formatius de Grau Superior s’emmarca en un acord de col·laboració entre diferents empreses del nostre municipi, els centres de secundària de Viladecans i el propi ajuntament de Viladecans, on es vol aconseguir una millor implicació entre el món educatiu i el món empresarial, mitjançant la doble tutorització d’aquest treballs: el centre educatiu i una empresa que guardi relació amb el projecte de l’alumne.El paper de les empreses en la cotutorització d’aquests projectes és molt important, ja que el representant designat ha d’aportar tots els seus coneixements a l’alumne.

Instituts participants: Torre Roja, Mestres i Busquets, Sales, Miramar, i les escoles Goar i Sant Gabriel.

 

BLOC 7. CREATIVITAT EN ACCIÓ

Són especialistes.- Són especialistes es va presentar el 2014 amb el principal objectiu d’inspirar als professors d’educació secundària, perquè acompanyin els seus alumnes en la descoberta de les habilitats que els fan únics a través de recursos creatius i implicant les famílies en aquest procés.

Instituts participants: Mestres i Busquets, Torre Roja, Sales, les escoles Sagrada Família, Teide i Goar, la UEC (Unitat d’Escolarització Compartida)  i Can Calderon.

, , , , , , , , , , ,

No hi ha cap comentari.

Deixa un comentari