Learning analytics: una nova forma d’optimitzar l’aprenentatge

Compartir

Com ja hem comentat en anteriors posts, Viladecans participa en el projecte europeu IMAILE juntament amb ciutats i regions de Suècia, Finlàndia i Alemanya que té per objectiu la implementació d’una plataforma PLE, per a la personalització de l’aprenentatge  veure el link. Aquesta plataforma incorporarà dues de les innovacions més recents en educació, el Learning Analytics i el Smart Tutoring System.

En aquest post us parlarem de la primera i en un proper post de la segona.

El concepte “anàlisi de l’aprenentatge” (learning analytics) és un nou enfocament  tecnològic aplicat a la pedagogia que extrau dades significatives de l’aprenent, de manera que es poden utilitzar més tard per assessorar i millorar el seu aprenentatge. Per a l’alumne suposa un retorn constant sobre la informació de la feina que està fent.  És a dir, que l’anàlisi de dades, utilitzant eines de Big Data, combinat amb la pedagogia, especialment allò que sabem sobre l’ensenyament, l’aprenentatge i l’avaluació, produeix empremtes digitals deixades pels alumnes en els entorns d’aprenentatge en línia per tal de millorar l’ensenyament i l’aprenentatge.

L’interés en l’analítica d’aprenentatge ha vingut impulsat en part pel recent augment de la popularitat de MOOCs (formació online oberta i gratuïta). En educació, aquest tipus de formació genera una necessitat de formes de donar suport i avaluar a grans grups d’alumnes. Al mateix temps, genera enormes conjunts de dades de l’activitat de l’estudiant que es poden utilitzar per millorar el seu rendiment. Aquest concepte busca també que hi hagi una acció posterior als resultats i que es traci un pla d’estudis, una personalització i adaptació, així com predicció i intervenció sobre les capacitats amb l’objectiu de millorar-les.

A l’anàlisi de l’aprenentatge es combinen tècniques de control i anàlisi de dades -Big Data- amb una comprensió dels processos d’ensenyament i aprenentatge. Ofereixen maneres perquè els estudiants millorin al llarg del curs. Aquestes dades  també donen suport al desenvolupament d’habilitats com  la reflexió, la col·laboració, la connexió de les idees i escriure amb claredat, no només de resultats cognitius.

Aquesta nova idea inclou, doncs:

  1. Reflexionar sobre els èxits i els patrons de comportament de cada alumne respecte als seus companys.
  2. Predir si els estudiants necessitaran suport i atenció personalitzada.
  3. Ajudar els professors i personal de suport en les seves intervencions.
  4. Millorar els cursos actuals o desenvolupar noves ofertes del pla d’estudis per als grups funcionals.
  5. Ajudar a les institucions educatives en la presa de decisions en la direcció i gestió del centre educatiu.

 

Un mètode d’aquestes característiques serveix com a base per a la predicció, la intervenció, la personalització i l’adaptació de l’aprenentatge. Tant els alumnes com professors poden conèixer ràpidament quines són les seves dificultats i resoldre-les de forma que es puguin anar millorant les seves capacitats de forma més immediata.

 

, , ,

No hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada