“Les emocions”, cada vegada més importants en l’educació, cada vegada més presents a les nostres escoles.

Compartir

A la trobada de la Xarxa d’Innovació Educativa del passat dia 22 de novembre, a partir del treball en grups que es va fer, van sortir 10 propostes de nous projectes que la XIE podria iniciar l’any 2015.

D’aquests n’hi ha alguns que ens semblen molt interessants i ens hem proposat treballar-los. En concret, el que volem treballar en primer lloc és el de “Aprenentatge de la gestió de les emocions”. A Viladecans hi ha centres que ja ho estan treballant i tenen un cert recorregut.

Definició
Segons Rafael Bisquerra, “la intel·ligència emocional és l’habilitat per prendre consciència de les pròpies emocions i de la resta de persones i la capacitat per a regular-les. La consciència emocional és el requisit per a poder passar a la regulació. L’autoregulació emocional consisteix en un difícil equilibri entre impulsivitat i repressió. (…) Consciència i regulació emocional, doncs, deuen considerar-se competències bàsiques per a la vida, ja que la persona que les ha adquirit està en millors condicions per afrontar els reptes que planteja la vida. Són també elements essencials en la construcció del benestar personal i social”.

Utilitat
Al llarg de bona part de la nostra història l’expressió de les emocions sempre s’han deixat de banda, en cap cas les persones aprofundien en el seu coneixement. Generalment, l’expressió de les nostres emocions la fem de manera instintiva. No ha estat fins fa poc més de vint anys que estem descobrint el valor que hauríem d’atorgar a l’educació emocional. La importància de la gestió de les emocions per part dels més petits i la seva prioritat respecte els continguts acadèmics (càlcul, cal·ligrafia, gramàtica, …) és un aspecte que caldria començar a entendre, perquè s’ha demostrat que entre el 4 i 10 anys hem d’activar els afectes dels nens i nenes per tal que tinguin la curiositat intel·lectual necessària. En aprendre a gestionar les emocions radica l’èxit dels futurs adults.

L’evidència empírica ha posat de manifest els efectes positius de la intel·ligència emocional en molts aspectes de la vida, com per exemple una disminució de l’ansietat, estrès, indisciplina, comportaments de risc, conflictes, etc. Juntament amb un augment de la tolerància a la frustració, resiliència i, en últim terme, benestar emocional.

Recursos

Pàgines web

GROP – Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica

http://www.ub.edu/grop/catala/

Fundació per a l’educació emocional

http://www.femeducacioemocional.org/ca/qui-som

FAROS – Sant Joan de Déu

http://faros.hsjdbcn.org/

Daniel Goleman

http://www.danielgoleman.info/

Recursos viodegràfics

Educación emocional desde el útero materno (Redes, Tv2)

Educación emocional (habilidades para la vida) (Redes, Tv2)

Cuando el cerebro se emociona (Redes 293, Tv2)

Emociones individuales y colectivas (Redes 437, Tv2)

Bibliografía bàsica

Materials per treballar a l’aula:

GROP (1999), “Actividades de educación emocional”. En M. Álvarez y R. Bisquerra, Manual de orientación y tutoría. Barcelona: Praxis.

GROP (2009), Actividades para el desarrollo de la inteligencia emocional en los niños. Barcelona: Parramón.

Renom, A. (coord.) (2003), Educación emocional. Programa para la educación primaria. Barcelona: Praxis.

Carpena, A. (2003), Educación socioemocional en la etapa de primaria. Barcelona: Octaedro.

Pascual V. y Cuadrado M. (2001), Educación emocional. Programa de actividades para Educación Secundaria Obligatoria. Barcelona: Cisspraxis.

Güell Barceló, M. y Muñoz Redon, J. (2003), Educación emocional. Programa para la educación secundaria postobligatoria. Barcelona: Praxis.

Salmurri, F. y Blanxer, N. (2002), “Programa para la educación emocional en la escuela”. En R. Bisquerra, La práctica de la orientación y la tutoría, pp. 145-179. Barcelona: Praxis.

Materials per a les famílies:

Bisquerra, R. (coord.) (2011), Educación emocional. Propuestas para educadores y familias. Bilbao: Desclée de Brower.

Materials de divulgació:

Goleman, D. (1996), Inteligencia emocional, Barcelona: Kairós.
Csikszentmihalyi, M. (1997),Fluir (flow). Una psicologia de la felicidad, Barcelona: Kairós.
Bisquerra, R. (2000), Educación emocional y bienestar, Barcelona: Wolters Kluver.
Mora, F. (2013), Neuroeducación, Madrid: Alianza editorial.

, , ,

3 comentaris a “Les emocions”, cada vegada més importants en l’educació, cada vegada més presents a les nostres escoles.

  1. Sílvia González Graell 21/04/2015 at 22:34 #

    Estic molt contenta de que treballem aquest tema.

    El dia 22 de novembre vaig ser-hi present a la trobada de la Xarxa d’Innovació Educativa i vaig ser jo mateixa qui vaig proposar aquest projecte.

    Segur que n’aprendrem molt.

    Gràcies pels recursos que heu aportat.

    Sílvia

    • admin 05/05/2015 at 17:47 #

      Bona tarda Silvia,

      Gràcies per participar de forma tan activa en el creixement de la Xarxa d’Innovació Educativa

      Hem començat a elaborar un projecte ampli per treballar les emocions tant a les escoles i instituts com amb les famílies.

      Un dels objectius d’aquest projecte serà precisament posar eines i recursos a l’abast de tots els agents implicats per poder treballar a l’aula i a casa, tot acompanyat de la informació necessària

      Us anirem informant.

      Xarxa d’Innovacio Educativa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Educar les emocions | AMPA Àngela Roca - 05/03/2016

    […] us deixem un enllaç a la pàgina de la XIE de Viladecans  on parla de l’aprenentatge de la gestió de les emocions i on trobareu enllaços relacionats […]

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada