Ensenyar a programar a les escoles: moda o necessitat

Compartir

Des d’un temps ençà s’està fent camí entre el món educatiu la idea d’incorporar la “Programació” com una competència digital a treballar a l’escola, en forma d’assignatura o bé d’alguna altra manera. Aquest corrent és global i va des de ser present com el sisè pilar de l'”Agenda Digital Europea” fins a merèixer l’atenció del President Barack Obama que va participar en un vídeo de promoció de l’ensenyament de la Programació a les Escoles.

Hi ha països, com Estònia, bressol de l’aplicació Skype, Anglaterra i Singapur que ja l’han incorporat com una assignatura en el seu Curriculum Escolar i d’altres com els Estats Units, Finlàndia, Dinamarca, Israel i Austràlia que estan introduint aquest competència encara que no sigui com una assignatura reglada.

L’economia lligada a la informàtica, les TIC en general  i al desenvolupament d’aplicacions serà la que generarà més riquesa i més llocs de treball en el futur.  A Europa es preveu que 900.000 llocs de treball quedaran sense cobrir per manca de personal qualificat en TIC.

Preparar-se per aquest futur ja present és gairebé una necessitat.


Però no tots els nens i nenes, quan creixin, han de ser programadors d’ordinadors, aleshores, perquè s’hauria d’ensenyar a programar com insisteixen certes veus contrastades? Eduard Muntaner, enginyer informàtic de UdiGital.edu, ens ho explica “Segons els pioners en el tema , com Seymour Papert ( creador del llenguatge LOGO ) i altres investigadors posteriors: aprendre a programar quan som nens ens ajuda a articular i analitzar el nostre coneixement , i a prendre control del nostre procés d’aprenentatge . De fet existeixen evidències científiques que proven que aprendre llenguatges formals durant la infància afavoreix que els nens parlin i pensin de forma més precisa sobre problemes complexos. A més , la programació estimula la creativitat i les capacitats d’atenció i de resolució de problemes”.

Com diu Enrique Dans, “Programación, niños y escuelas: el reto del momento”

A Catalunya ja són moltes les escoles que estan introduint la Programació i la Robòtica, a vegades com activitats extraescolars, en altres casos com a part de l’assignatura de tecnologia. Algunes ho fan  a partir dels darrers cursos de primària i d’altres fins i tot des d’infantil. L’aparició d’entorns de programació tan intuïtius com Scratch, App Inventor, plataformes obertes com Arduino, i kits de robòtica tan fàcils d’usar com els LEGO Mindstorms, han creat un entorn favorable i han tornat a posar sobre la taula un tema que en realitat porta estudiant- des de finals de la dècada dels 70.

L’Escola Cooperativa Sant Gervasi de Mollet del Vallès és un bon exemple.

Trobareu més informació a

The Economist | Wired | The New York Times | ProgeTiiger | Microsoft Research
“La enseñanza del pensamiento algorítmico debe empezar en Primaria” Entrevista a Juan Julián Merelo

 

, , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. La introducció de la robòtica educativa comença a donar els seus primers projectes | Xarxa d'Innovació Educativa - 15/04/2016

    […] ja vam explicar en un article, l’aparició d’entorns de programació tan intuïtius com Scratch, App Inventor, plataformes […]

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada