La Gamificació, una opció de futur cada vegada més present

Compartir


Està arribant a les nostres aules una nova tècnica o estratègia a l’hora de repensar el procés ensenyament-aprenentatge, la GAMIFICACIÓ, o com s’anomena d’una amnera més genèrica “aprenentatge basat en el joc” (GBL, Game-based Learning)

Gamificació és el procés d’utilitzar el pensament del joc i la mecànica del joc per resoldre problemes i atraure els usuaris en entorns no lúdics. La  Gamificació de l’Educació és utilitzar aquests elements dels jocs: incentius, retroalimentació immediata, recompenses, i més per a l’ensenyament a classe, amb l’objectiu de motivar als estudiants en el procés d’aprenentatge.

Els jocs seriosos són jocs d’ordinador dissenyats amb intenció pedagògica, la idea es pot resumir en: “aprenem jugant”.

Tant els jocs seriosos com la gamificació quan s’apliquen en l’àmbit de l’educació persegueixen objectius complementaris d’aprenentatge i motivació, i es mostren com una oportunitat a les noves generacions digitals a assolir l’èxit en l’aprenentatge mitjançant les habilitats del segle 21.

Com deiem en un post anterior, al ITWorld Edu del passat mes de febrer, la Gamificació va ser presentada en les conclusions del Informe HORIZON REPORT 2014  com una de les tecnologies emergents que s’implantarà en les nostres escoles en el termini de 2 a 3 anys

La Fundació Jaume Bofill reflexionava sobre la Gamificació en el seu blog “El Diari de l’Educació” i apuntava aspectes tant interessants com aquests:

Perquè es doni un procés d’ensenyament-aprenentatge significatiu en general, i la gamificació a l’aula en particular, el professorat ha de poder fer un recorregut previ i essencial. I això per vàries raons. En primer lloc, perquè no té sentit parlar de construir l’aprenentatge a través del joc, sense que les dues parts “juguin”, és a dir una de les parts fent “jugar” a l’altre, sense implicar-se en el joc. En segon lloc, perquè només es transmet el que es conté i ningú no pot comunicar i aprofitar la potencialitat de l’actitud lúdica si no l’ha desenvolupat i alimentat primer. I en tercer lloc, perquè així com la principal activitat dels infants és el joc, malauradament en els adults no és així. I potser cal posar una atenció especial en recuperar aquesta essència que ens connecta amb la creativitat, la descoberta, la curiositat, la passió… amb pures ganes de viure.

Tota aquesta estrategia ja és una realitat a casa nostra, hi ha escoles que ja ho estan implementant, veiem-ne algunes.

Tres exemples pràctics de “Gamificació” desenvolupats en un projecte AICLE d’Educació Visual i Plàstica en anglès al Cicle Superior de Primària, a l’Escola Pia de Calella.

 

Mostrem ara com un professor d’una escola de Quebec (Canadà) ha ideat un joc, el Class Craft, que revoluciona tot el funcionament i la gestió d’una aula convertint el dia a dia en un joc on els alumnes guanyen i perdent punt, poders i habilitats segons el seu esforç, treball i rendiment

 

 

Finalment presentem, amb susbtítols en català, una conferència del TED, impartida per Ali Carr-Chellman, formadora i dissenyadora de processos formatius de la Penn-State University que estudia les formes més efectives de fer canvis a l’escola per ensenyar als nens i nenes.


Us presentem alguns enllaços amb informació al respecte

, , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. L’ús de la Gamificació per estimular l’aprenentatge | Xarxa d'Innovació Educativa - 13/01/2016

    […] uns mesos vam publicar un post on informàvem de la gamificació com a una de les eines emergents que de ben segur s’implantaran […]

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada