27 centres educatius de Suècia modifiquen l’estructura de les aules i la forma en què els alumnes és relacionen amb l’Aprenentatge

Compartir

L’aula escolar ha estat i segueix sent el lloc fonamental de treball de tots els centres educatius. És un espai ple de taules i cadires i d’un bon repertori d’activitats i, en cap espai com a l’aula es demana a un col·lectiu tan nombrós d’individus agrupats, que actuïn i treballin amb eficàcia plena en tasques d’aprenentatge difícil i, a més , que actuïn harmoniosament.

FIns avui han prevalgut dos dissenys en l’organització de l’aula:

1) L’organització de l’aula en fileres. Suposa que les aules estan dissenyades de manera rígida i uniforme, incomunicades entre si, amb taules en fileres i orientades cap a la taula del professor. És un disseny d’aula que afavoreix les relacions de poder i submissió entre el docent i els seus alumnes. El disseny d’organització de l’aula en fileres és el disseny que predomina i, és un tipus de disseny que es presta poc al fet que cada alumne porti el seu propi ritme d’aprenentatge a causa de que l’espai imposa les seves lleis en qualsevol organització disciplinària que intenta mantenir el control. La cooperació resulta molt difícil dins de la classe.

2) La disposició de l’aula en petits grups. Suposa que la taula del docent no té una situació preferent i els estudiants s’agrupen per parelles o en petits grups. La disposició de l’aula s’ajusta a determinats continguts curriculars i, es considera apropiada per a l’aprenentatge interactiu (intercanvi d’informació i treball cooperatiu). A més, permet que els escolars facin idèntiques o diferents activitats. El docent apareix com a animador, assessor, estimulador de l’aprenentatge.

aulessueques3

aulessueques1

A la capital de Suècia, Estocolm, 27 centres educatius per a edats preescolar (1 a 6 anys) i regular (de 6 a 16) acudeixen al centre educatiu sense pissarres ni pupitres, sense aules tradicionals. Donen llibertat perquè els seus alumnes circulin sense restricció, buscant així que també les idees circulin millor. Prop de 8.500 alumnes es beneficien gratuïtament d’aquest tipus d’ensenyament.

Projecte Vittra. Escoles Internationasl a Suècia

Pàgina web on troba tota la informació sobre el projecte VITTRA

A les escoles sueques que gestiona l’empresa Vitta, els alumnes circulen lliurement sense obstacles físics, i es relacionen lliurement amb professors o amb altres companys. A vegades a les escales, d’altres sobre coixins o fins a terra. Aquests centres han revolucionat la forma d’educar, aprendre i ensenyar, amb nous conceptes sobre l’espai i el temps. Els estudiants aprenen al seu ritme en un model diferent i profundament innovador, sense salons, qualificacions, tasques i sense rígids horaris. En aquests centres es dóna prioritat a la tecnologia; l’aprenentatge es realitza a través de la pròpia experiència i es busca relacionar tots els temes impartits amb la vida quotidiana; el model està basat en el bilingüisme i les aules es suprimeixen deixant pas a nous conceptes de l’espai. En aquesta innovadora escola els alumnes es divideixen per equips: pre-escolar i grups escolars de 6 a 9 anys, de 10 a 12 i de 13 a 16. Cada grup ocupa una part de l’edifici. Les classes duren uns 120 minuts durant els quals els alumnes analitzen el tema i realitzen les tasques a l’escola. De vegades duren 60 minuts, segons la matèria que es tracta i l’edat de l’alumne.

Aquest tipus d’escoles permeten als alumnes aprendre sobre la base de l’experiència, fomenten l’autoconfiança, i brinden l’oportunitat de desenvolupar la comunicació i les relacions interpersonals amb altres nens sense importar la seva edat. A més, els docents són capaços d’orientar l’enfocament dels estudis segons les necessitats de cada alumne.

Els grans pilars d’aquest tipus de educació són:

1. Descobrir el mètode que millor s’ajusti a cada alumne: els nens juguen i aprenen de la manera més adequada a les seves necessitats, curiositat i inclinacions.

2. Aprendre a partir de l’experiència: així es reforça la seva motivació i s’inspira la seva creativitat.

3. Comprendre el seu propi aprenentatge: els alumnes disposen d’eines per adquirir nous coneixments i aprofundir en la seva comprensió de «com aprenc», el que els capacita per aprendre de manera més fàcil i eficaç en el futur.

4. Tenir confiança en els alumnes i en les seves aptituds: els estudiants adquireixen més consciència de si mateixos, i el seu potencial i de la seva fortalesa. De manera que s’enfronten amb gust als reptes.

5. Desenvolupar la seva capacitat de comunicació i d’interactuar amb altres: els alumnes entenen les necessitats i interessos dels altres.

6. Fer-se amb els mitjans necessaris per estudiar i treballar en un entorn internacional: els alumnes desenvolupen un veritable bilingüisme suec-anglès, experimentant i establint contactes internacionals a través de xarxes i programes d’intercanvi amb l’estranger.

, , ,

No hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada