Intel·ligències múltiples al Col·legi Sant Gabriel: entrevista amb Mònica Sánchez

Compartir

La Societat de la Informació i del Coneixement impulsa canvis en totes les àrees de la vida. I com sabem, l’educació és una de les que més s’està modificant en els nostres dies. La teoria de les Intel·ligències Múltiples de Howard Gardner, presentada fa més de 30 anys, ha estat una revolució en la manera d’enfocar la metodologia educativa. A diferència de les teories clàssiques, que atorgaven un gran pes del quocient intel·lectual (IQ) en el rendiment escolar, Gardner defensa que no hi ha una sola intel·ligència en l’ésser humà. Per tant, s’allunya del concepte de “edat mental” que fonamenta al quocient intel·lectual, i proposa nou tipus diferents d’intel·ligència.

A partir d’aquesta base, Gardner conclou que tots tenim més desenvolupat un tipus o més d’intel·ligència, i que l’ensenyament clàssic i homogeni limita la manera d’aprendre. Per això, s’ha de donar igual importància als nou tipus d’intel·ligència, i no només a la matemàtica i a la verbal-lingüística. Les diferències individuals prenen protagonisme i exigeixen un canvi en la manera d’ensenyar i d’aprendre.
Aquest canvi de paradigma suposa una modificació de la fesomia de l’aula: es passa de la classe magistral al treball en equips petits, en els quals cada alumne té un paper definit. Es treballa per projectes que permeten l’experimentació, “aprendre fent”. D’aquesta manera, el resultat del que s’ha après és significatiu i cobra sentit en un entorn real.

A Catalunya tenim un col·legi pioner en l’aplicació de les Intel·ligències Múltiples a l’aula, el Col·legi Montserrat, que amb la germana Montserrat del Pozo al capdavant, ha liderat el canvi de paradigma educatiu.
A Viladecans, el Col·legi Sant Gabriel té un projecte innovador per aplicar la teoria de Gardner a les seves aules. Després d’una prova pilot molt profitosa amb el 6è curs de Primària, s’aplicarà a partir del curs que ve a tots els nivells. Amb l’alumne com a centre i protagonista del seu propi procés d’aprenentatge, el centre aposta per l’estimulació primerenca, el treball cooperatiu i per projectes. Xerrem amb la Mònica Sánchez, subdirectora del centre, per conèixer més sobre creativitat a les aules, nous reptes d’aprenentatge i metodologia del projecte:

Enllaços d’interès:

  • Web del Col·legi Sant Gabriel:

http://www.santgabriel.cat/joomlapro/

  • Redes: entrevista amb Howard Gardner

http://www.youtube.com/watch?v=DUJL1V0ki38

  • La Vanguardia: en què etsintel·ligent?

http://www.lavanguardia.com/ciencia/20130512/54373419163/en-que-eres-inteligente.html

  • Energía Creadora: entrevista a Montserrat del Pozo

http://www.energiacreadora.es/ec-1/entrevista-montserrat-del-pozo/

No hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada