Flipped classroom: la classe a l’inrevés

Compartir

Dins les nombroses aplicacions dels mètodes constructivistes per treballar a l’aula, trobem aquest nou model pedagògic: el Flipped classroom (FC) o classe a l’inrevés. Aquest model consisteix en l’assignació de tasques que comportin un menor esforç actiu per realitzar a casa (per exemple, l’adquisició de coneixement a través de webs adequades, vídeos, etc.) per fomentar després la participació activa a l’aula.

D’aquesta manera, es dóna la volta als processos tradicionals d’ensenyament i aprenentatge, que se centren en la classe magistral dins de l’aula i la resolució de problemes com a tasques per realitzar fora. Els deures consisteixen més aviat en l’estudi i l’adquisició de conceptes i coneixements, que a l’aula es treballen personalment i en grup. L’avantatge principal per als docents és que disposen de més temps per a l’atenció a la diversitat. La classe es transforma per esdevenir un espai col·laboratiu i participatiu, d’ajuda mútua.
Vegem aquest vídeo on Aaron Sams, professor que aplica Flipped classroom a l’Institut de Woodland Park, ens explica com ho fa:

Flipped classroom canvia, per tant, el paradigma educatiu clàssic, i a més serveix per a que el claustre docent, l’alumnat i les famílies s’adaptin a la nova realitat de les TIC a l’aula i fora d’elles. Internet, com ja sabem, ha suposat una revolució en l’adquisició de coneixement i en els processos d’aprenentatge formal i no formal.

Vegem alguns dels beneficis principals de l’aplicació de l’aula a l’inrevés:

  • Es crea un ambient participatiu i col·laboratiu a l’aula.
  • Els docents poden dedicar més temps als alumnes que ho necessitin (atenció a la diversitat).
  • S’involucra les famílies en el procés d’ensenyament i aprenentatge: l’alumnat construeix dins d’elles el seu propi coneixement.
  • Es potencia la reflexió i el pensament crític.
  • S’aprofita el potencial de les TIC i TAC tant a l’aula com fora d’ella.
  • La lectura s’entrena a casa, en un ambient més propici per a l’atenció individual, i s’aplica com a tècnica d’estudi.
  • Permet que l’alumnat que no pugui anar a la classe (per malaltia, etc.) pugui buscar la informació d’aquests dies i no es quedin enrere.

Aquesta metodologia es pot aplicar a tots els nivells d’ensenyament formal, des d’Educació Infantil fins als nivells superiors d’ensenyament.
Per acabar, com sempre us animem a visitar els enllaços d’interès i us oferim aquest breu vídeo amb els principals objectius de theflippedclassroom.es

ENLLAÇOS:

No hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada