El currículum bimodal: entrevista a Roger Moreno de l’Escola Doctor Trueta

Compartir

L’Escola Doctor Trueta de Viladecans ha posat en marxa, en el present curs 2013-2014, un innovador projecte de currículum bimodal per a l’alumnat de 3r a 6è de Primària. Aquest nou enfocament educatiu, impulsat per Pere Marquès, proposa un tractament metodològic adaptat al nou entorn, marcat per les noves tecnologies i la societat del coneixement. També és una manera idònia d’adaptar les competències individuals de cada alumne / a al procés d’ensenyament i aprenentatge.
El currículum bimodal és transversal per a totes les matèries i nivells educatius, tot i que és recomanable aplicar-lo a partir de 3r curs de Primària, nivell en què les competències de lectoescriptura ja estan desenvolupades. Es considera que totes les activitats són de dos tipus principals: de memoritzar i de fer. D’aquesta manera, en iniciar el curs, el professorat prepararà dues llistes diferents: una amb els continguts que han de memoritzar, i una altra amb els quals hauran de treballar, mitjançant la metodologia “aprendre fent“.

Per treballar les activitats de “fer”, el professorat triarà els mètodes més adequats: classes magistrals, activitats col•laboratives, individuals o presentacions. A l’hora de realitzar l’avaluació contínua d’aquestes activitats i els exàmens, l’alumnat podrà tenir a mà els apunts que ha confeccionat anteriorment. També podrà utilitzar altres recursos com Internet o llibres. Aquesta manera de treballar a l’aula respon a la necessitat de desenvolupar competències de recerca, selecció i transformació de recursos i continguts per construir el coneixement. Per a aquestes activitats és fonamental la inclusió de recursos TIC i TAC a les aules.
L’alumnat, per contra, no disposarà de recursos addicionals quan s’avaluïn els continguts de “memoritzar”.

Per conèixer de primera mà l’aplicació d’aquesta metodologia, hem entrevistat Roger Moreno, professor de l’Escola Doctor Trueta de Viladecans, que ja aplica aquestes tècniques a les seves classes. En aquests quatre vídeos Roger Moreno ens presentarà el currículum bimodal, les raons per aplicar a la seva escola, la metodologia, les eines TIC que utilitzen, i com s’han adaptat els agents educatius implicats: l’alumnat, el professorat i, com a peça clau del procés d’ensenyament i aprenentatge, les famílies.

VÍDEO 1: presentació del currículum bimodal

VÍDEO 2: metodologia

VÍDEO 3: treball a l’aula i eines TIC i TAC

VÍDEO 4: agents educatius

Per ampliar la informació sobre el currículum bimodal i el projecte de l’Escola Doctor Trueta, aquí teniu la presentació Tots som al MATEIX arbre de Roger Moreno.

Us recomanem que visiteu els enllaços per ampliar informació sobre aquest motivador projecte educatiu.
Lloc web de l’Escola Doctor Trueta.
Projecte Curriculum Bimodal a l’Escola Doctor Trueta.
Presentació: Google Education al Trueta.
Portal Currículum Bimodal -Xarxa Social DIM-.
Bloc de Pere Marquès.
Vídeo Educació 3.0: què és el Curriculum Bimodal? Pere Marquès.

 

Trackbacks/Pingbacks

  1. Roger Moreno: “Les aules són una societat en miniatura i hem d’entendre aquesta diversitat” – Viladecans Televisió - 12/02/2014

    […] Entrevistem el Roger Moreno, mestre de l’escola Doctor Trueta, on aquest curs s’ha posat en marxa un innovador projecte educatiu: el currículum bimodal. Trobareu l’entrevista completa aqui. […]

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada